مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم9 فروردین 1403

دولت در بازنگشتن بیش از ۴ میلیارد ارز به کشور قصور کرده

نایب رئیس مجلس گفت: دولت در سقوط ارزش ریال، عدم تامین کالاهای اساسی و عدم بازگشت ارزهای صادراتی قصور کرده است.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی نیکزاد  نایب رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز مجلس در برنامه سعادت آباد رادیو تهران حضور پیدا کرد.

نیکزاد ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره شهید مدرس گفت: بیش  از 12 هزار قانون در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و در حال حاضر به نظر ما تقنین و نظارت از اختیارات مجلس است اما از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم همه تلاش ما این است که بیش از آنکه دنبال تقنین و قانونگذاری باشیم اولاً  به سمت آن برویم که قبلاً بوده است و در راستای اصلاح قوانین گام برداریم و همان‌گونه که گفته شد ما در نظام پارلمانی‌مان بیش از 12000 قانون مصوب کرده این در حالی که کشوری مثل فرانسه با نظام پارلمانی بسیار قدیمی‌تر از ما تنها کمتر از دو هزار قانون به تصویب رسانده و کشورش هم اداره می‌شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه تلاش ما در این مجلس این است که مجلس کمیسیون‌محور و مسئله‌محور باشد و به نظر بنده ما بیش از آنکه به تقنین بپردازیم حتماباید  به نظارت روی بیاوریم. در نظارت بر اساس قوانین آنچه که نیاز است اصلاح شود مجلس باید این کار را انجام دهد  بنابراین مجلسی که ادعا دارد که نماینده همه مردم ایران است مجلسی که جای تلاش و برنامه‌ریزی و پیشرفت در نظام است نه بر نظام مجلسی که مظهر مردم سالاری دینی است و با رای مردم این مجلس شکل گرفته است اهمیت کشور به این قوانین زمانی مشخص میشود که کف جامعه از آحاد مردم که مجلس گذرانده است برای رفع مشکلات مردم اقتصاد و معیشت مردم با یک شرط که مجریان قانون به معنای واقعی به این قوانین  عمل نمایند. ضمن اینکه در این مدت جایی نبوده است که ما امکان ورود و نظارت نداشته باشیم.

نیکزاد در خصوص بسته‌های حمایتی و معیشتی برای مردم و اوضاع تورمی خاطرنشان کرد: اگر دولت و مجلس همگی دست به دست هم می‌دادند که فقط از سقوط آزاد قدرت پول ملی جلوگیری می‌کردیم دیگر نیازی نبود که به مردم بسته معیشتی اعطا شود. اما مجلس باید چه کار می‌کرد ؟ مجلس به اتفاق رئیس و اعضای هیئت رئیسه و دیگر دوستان  جلسه گذاشت و کسانی که ارز را گرفته و صادرات انجام دادند و آن را برنگرداند همچنین اشخاصی که تسهیلات را گرفته و صادرات را انجام دادند اما متاسفانه ارز را برنگرداند همچنین اشخاصی که تسهیلات را گرفتند و برنگرداند کسانی که چهار میلیارد و هفتصد و بیست و یک میلیون دلار را گرفتند و برنگرداند وقتی اینها مشخص شد و با قوه قضائیه هماهنگ کرد چه کسی باید میدان‌داری بکند و این ارزها را به کشور برمی‌گرداند تا سبب نشود کالاهای عمومی و نهاده‌های کشاورزی یا سیمان آهن میلگرد که نیاز ساخت مسکن است بالا نرود چرخ اقتصاد متوقف نشود و مردم نخواهند بسته معیشتی و یکصد هزار تومانی دریافت کنند. جلسات متعددی در این رابطه گذاشته شد اما کسی که باید به عنوان میدان‌دار عمل نماید دولت است و بدون تعارف دولت در این موارد قصور کرده است. همچنان که ما هنوز مستقر نشده بودیم اما رئیس دیوان محاسبات وقت به ما نوشت و مشخص بود که چه کسانی این ارزها را دریافت کرده‌اند بنابراین علت اینکه در حال حاضر در کف خیابان در جامعه مباحث اقتصادی به جای مباحث فرهنگی حرف اول شده است معیشت مردم حرف اول در جامعه شده است این است که دولت به وظایف اصلی خود عمل نکرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اختیارات قانونی که مجلس دارد صرف نظر از تمامی تحریم‌ها و تهدیدهای ایالات متحده آمریکا متاسفانه در برخی از وزارتخانه‌ها آن چنان که باید و شاید پای‌کار نبوده‌اند این شاید باعث شده مشکلات عدیده‌ای در جامعه به وجود آید.

وی در خصوص درک مشترک بین دولت و مجلس در شرایط فعلی تاکید کرد‌:  این درک مشترک بین مجلس و دولت وجود دارد اما در برخی از وزارتخانه‌ها و کارها  همچون مباحثی مثل مسکن خودرو سیمان فولاد تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی و …  مجلس برای رسیدن به نتایج مطلوب پای‌کار ایستاده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر عزم راسخی می‌بود و پشتیبانی از طرف دولت بر وزارتخانه‌ها انجام می‌پذیرفت و این وزارتخانه‌ها با همدیگر ارتباط می‌داشتند کارها خیلی بهتر از این انجام می‌گرفت و در واقع مجلس در حال حاضر مصلحت‌اندیشی می‌کند که در بعضی از حوزه‌ها در خصوص استیضاح وزرا ورود نمی‌کند در حالی که در همین حال حاضر استیضاح سه وزیر به امضا رسیده اما اعلام وصول نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *